MAPY MYŚLI - od początku

MAPA nie MYŚLI, ale w tym pomaga - dlaczego? jak?

Kilkanaście lat temu w moje ręce trafiła książka, która na zawsze zmieniła moje podejście do metod uczenia się i nauczania innych. Była to książka "Rusz głową(ang. Use Your Headautorstwa Tony'ego Buzana. Książka ta nauczyła mnie przede wszystkim korzystać z map myśli - sposobu odzwierciedlania wiedzy wzorującego się na strukturze ludzkiego mózgu, strukturze skojarzeń.

Mapy myśli zacząłem stosować w czasie nauki na studiach: do robienia notatek, by zrozumieć, a potem i dzięki temu, zapamiętać to, czego chciałem się nauczyć. Kiedy zacząłem przedstawiać wykłady, mapy myśli okazały się najlepszym szkicem bardzo ułatwiającym mi przemawianie z głowy i kontakt wzrokowy z audytorium. Na godzinę dydaktyczną wystarczyła kartka papieru A4 lub nawet A5. Przy kolejnych wystąpieniach mówiłem tak, jakbym w ogóle nie miał kartki. To wszystko dzięki zastosowaniu map myśli. Teraz pragnę podzielić się moją wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem z Wami.

Tworzenie map myśli jest stosunkowo łatwe, ale co istotne, wymaga i pomaga w zrozumieniu tematu. Techniczne wystarczy kartka papieru i pisak, może też być odpowiedni program komputerowy (O tym jaki, jak i dlaczego z niego korzystać napiszę w kolejnym artykule.)


Temat zapisujemy na środku kartki (może być w kółku lub otoczony jakimś innym kształtem).

Główne myśli wyprowadzamy od tematu na zewnątrz dookoła zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Rysujemy linie, a nad nimi zapisujemy hasła (raczej nie pełnie zdania) odpowiadające głównym myślom naszego tematu.

Od nich wyprowadzamy kolejne linie, a nad nimi rozwinięcia głównych myśli: szczegóły, argumenty, przykłady itp.

Możemy też używać strzałek, by pokazać graficznie zależności pomiędzy pewnymi elementami naszej mapy.

Na mapie warto też używać rysunków, ikonek i kolorów, słowem wszystkiego, co pomoże nam skojarzyć myśli związane z tematem. Jak to mówią: "Jeden obraz mówi więcej niż tysiąc słów".

Kiedy dobrze sobie to wszystko przemyślimy i samodzielnie zrobimy mapę myśli, potem wystarczy jedno spojrzenie i już będziemy wiedzieli o co chodzi i potrafili sobie przypomnieć, to czego chcieliśmy się nauczyć.

Zapraszam do obejrzenia prezentacji do tego artykułu (wideo poniżej)
i życzę powodzenia w tworzeniu własnych map myśli!



Mapy myśli i prezentacja wideo wykonane przy pomocy:iMindMap Trial

Brak komentarzy: